Berkum
Berkum is een wijk van Zwolle die door makelaars die daar een woning te verkopen hebben, vaak wordt omschreven als 'tuindorp' of 'fraaie, rustige buitenwijk'. Deze positieve kwalificaties kunnen ongetwijfeld vanuit de geschiedenis worden verklaard, want Berkum is niet opgezet als een stadswijk, maar was tot 1967 één van de dorpen rondom de stad Zwolle die samen de gemeente Zwollerkerspel vormden. Het kleinschalige en gezellige van een dorp is bewaard gebleven en toch grenst het aan de stad Zwolle met al haar voorzieningen.

Berkum heeft een eigen winkelcentrum en telt twee kerkgebouwen. De Ichthuskerk is een vrij jong gebouw dat midden in het dorp ligt. Hier komen de leden van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt samen.
Opvallend aan ons gebouw zijn de mooie ramen die de gang van de geschiedenis van het paradijs in Genesis via zondeval en kruis naar het nieuwe paradijs van Openbaring uitbeelden. Op 1 oktober 2018 telde de gemeente 383 leden (270 belijdende leden en 113 doopleden). De meeste wonen in de kern Berkum, maar ook vanuit buurtschappen als Wijthmen, Langenholte en Herfte komt men hier ter kerke.

Sinds enkele jaren is de naam Zwolle aan die van Berkum toegevoegd om daarmee aan te geven dat ook deze gemeente behoort tot de kring van GKv-kerken in Zwolle.